Objawy  okulistyczne  w  chorobach przenoszonych  przez  kleszcze

mgr  Andrzej  Malinowski

dr  n.  med.  Piotr  Czupryna

prof.  dr  hab.  n.  med.  Małgorzata  Mrugacz

Choroby przenoszone przez stawonogi, w tym choroby odkleszczowe, są powszechne w regionach o klimacie umiarkowanym i ciepłym, ale mają tendencję do rozprzestrzeniania się na nowe obszary geograficzne, głównie ze względu na zmiany klimatu i globalizację. Zapadalność na choroby przenoszone przez kleszcze stale wzrasta. Istnieje wiele znanych chorób bakteryjnych, wirusowych, pasożytniczych przenoszonych przez kleszcze, np.: borelioza z Lyme wywoływana przez krętki Borrelia burgdorferi,    anaplazmoza    wywoływana    przez    bakterię Anaplasma phagocytophilum, tularemia wywoływana przez bakterię Francisella tularensis, riketsjozy wywoływane    przez    bakterie    z    rodziny    Rickettsiales, kleszczowe zapalenie mózgu (KZM) wywoływane przez wirusa kleszczowego zapalenia mózgu, babeszjoza wywoływana przez pierwotniaki z rodzaju Babesia.

W przebiegu tych chorób mogą wystąpić zmiany oczne, na które należy zwracać uwagę podczas diagnostyki różnicowej. Może to być: zapalenie śródmiąższowe rogówki, zapalenia twardówki i nadtwardówki, zapalenie wewnątrzgałkowe i (lub) pozagałkowe nerwu wzrokowego, zapalenie siatkówki, porażenie nerwów czaszkowych, w tym odpowiadających za unerwienie mięśni gałkoruchowych (okoruchowego – III, bloczkowego – IV, odwodzącego – VI), zapalenie  błony  naczyniowej  i  inne.

W pracy omówiono najczęstsze objawy oczne w przebiegu chorób przenoszonych przez kleszcze. Uwzględnienie tych chorób w diagnostyce różnicowej (obecności zaburzeń ze strony oka) jest ważne szczególnie w regionach ich endemicznego występowania. Ważnym aspektem jest profilaktyka w postaci unikania pokłuć przez kleszcze oraz stosowanie szczepień profilaktycznych przeciwko kleszczowemu zapaleniu mózgu.

Słowa kluczowe: Zaburzenia    oczne,    borelioza,    KZM,    tularemia, anaplazmoza,    babeszjoza,    riketsjoza